Tintins skapare Georges Remi "Hergé" blir 100 år

Tintins skapare Georges Remi "Hergé"  blir 100 år I år skulle Tintins skapare Georges Remi, mera känd som Hergé, ha fyllt 100 år. Sjöhistoriska museet i Stockholm firar med utställningen "Tintin ...

Av: Mohamed Omar | 01 mars, 2007
Essäer om litteratur & böcker

Ruhr där man odlar kol

Som rostiga gamla rymdskepp ligger den stora industrianläggningen med sin rör och skorstenar inbäddad i vårgrönskan, och långt därnere i underjordens mörker ringlar sig ett oöverskådligt system med mil efter ...

Av: Mathias Jansson | 04 Maj, 2010
Kulturreportage

Hönö Fiskemuseum- en resa tillbaka till storfiskets tid och en inblick i en…

En halvsolig dag i början på augusti följde jag med min pappa ut till Hönö. Pappa skulle ställa ut sina tavlor på Hönö Fiskemuseum, och jag tänkte passa på att ...

Av: Linda Johansson | 28 augusti, 2014
Kulturreportage

Foto: Björn Gustavsson

Litauen - en integrerad del av västvärlden

Björn Gustavsson om Litauen, ett nytt, lite exotiskt resmål för många.

Av: Björn Gustavsson | 19 september, 2015
Resereportage

Sofie Livebrant, ”Lighthouse Stories”. Brus och Knaster/Playground.

Lighthouse Stories - Sofie Livebrant



Sofie Livebrant säger att hon läser för att bli inspirerad. Det är lätt att tro henne. Hon har tidigare bland annat tolkat Dan Andersson, Karin Boye och Emily Dickinson och samtidigt stakat ut sin egen musikaliska profil. Nu är det dags för Jeanette Wintersons roman ”Fyrväktaren”. 

Jeanette Wintersons ”Lighthousekeeping” i glittrande musikalisk tolkning av Sofie Livebrant


Sofie Livebrant vid Stevns fyr 2015. Foto: Sofie Livebrant.

Sofie Livebrant vid Stevns fyr 2015. Foto: Sofie Livebrant.

"Det är varierande, vackert, utmanande och hela tiden ytterst intressant. Som ett landskap – eller snarare havsskap – som hela tiden ändrar sig."
Sofie Livebrant, ”Emily And I”. Playground 2012.

Sofie Livebrant, ”Emily And I”. Playground 2012.

Annons:

Låtarna är fragment ur romanen och fungerar som återblickar och fördjupningar in i romanen, in i karaktärer och händelser. Dessutom står alla låtarna på egna ben och fungerar som fristående berättelser i sig själva - och tillsammans. På plattan "Lighthouse Stories" skapar de en ny berättelse, en ny helhet som är långt från fragmentarisk.

Här finns en blandning av blues, americana, brittisk folkton, shandies, folkpop och ett Sofie Livebrant sound som man känner igen från hennes tidigare plattor. Tillsammans med Sofie hörs Johan Lindström, skotske Hal Parfitt-Murray och danske Nikolaj Busk.

Den livsnödvändiga fyren

Fyrar med deras fyrvaktare var länge livsnödvändiga. Det har alltid varit något magiskt med fyrar. Kanske är det därför som de figurerar i så många konstnärers verk? Vare sig du tänker på Tove Jansson, Pappan och Havet, Strindberg, Virginia Woolf eller Jeannette Winterson, så nog dyker det upp en bild av en fyr i huvudet.

På något sätt dyker det också upp musik i huvudet så fort man ser en fyr. Vare sig det gäller en bild som Tove Jansson målat, en verklig fyr som man ser på avstånd eller en fyr man vandrar runt.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Sofie Livebrant känner säkert samma musikaliska samhörighet med fyrar. De är som gjorda för musik. Under sommaren 2015 gjorde Livebrant en fyrturné i fyra länder – Storbritannien, Norge, Danmark och Sverige.

"Lighthousekeeping" och oberäkneligt vatten

Sofie Livebrants nya album är också intimt sammanknuten med fyrar. Jeanette Wintersons roman "Fyrväktaren" heter i original "Lighthousekeeping" och titeln anspelar både på Virginia Woolfs "To the Lighthouse" och på den subversiva amerikanska romanen "Housekeeping" av Marilynne Robinson (där det också är fullt av vatten och vattenmetaforer). "Fyrväktaren" handlar om en blind fyrvaktare på skotska Cape Wrath och en liten flicka som han tar hand om.

Detta är ett ambitiöst projekt, men Sofie Livebrant har rutin på detta. Hon har tidigare tolkat Dan Andersson, Karin Boye och Emily Dickinson, och hon navigerar skickligt i prosan, utan att gå på grund.

Skillnaden mellan detta projekt och de tidigare är att samtliga de tidigare var poeter. Texten sjöng liksom av sig själv och det är inte långsökt att höra dikterna tonsatta. Men detta är prosa. Helt orimmad prosa som är tonsatt och musiken bara flödar helt naturligt med orden.

Musiken och havet och ljuset i en musikalisk treenighet

Musiken påminner om havet, Nordsjön, engelska kanalen, Atlanten - här möts nordisk folkmusik med brittisk, tonerna från fiolen och dragspelet och den pockande akustiska gitarren doftar av salt och tång.

Det här är som en blandning av visa och pop och folkmusik, med några irländska drag. Det är varierande, vackert, utmanande och hela tiden ytterst intressant. Som ett landskap – eller snarare havsskap – som hela tiden ändrar sig.

"The Sun" inleder skivan, en strålande öppning, svensk folkton möter den irländska, och låten formligen glittrar. Fyrarnas pulserande ljus blir till meta¬foren för andningen som finns i allt liv. "His Heart Was Beating Like Light". Som i sången om Tristan och Isolde: "There was no love potion. Only love". Som i den allra sista sången på plattan där solen går ner till vemodigt darrande dragspelsmusik och Livebrants lockande stämma. "These Were My Stories".

De duetter som sjungs tillsammans med Hal Parfitt-Murray ligger som extra utsökt grädde på moset. Kronan på verket på en i stort sett perfekt skiva och en underbar hyllning till Wintersons romankonst.

Möte med Jeanette Winterson

Jag har träffat Jeanette Winterson efter ett av hennes beryktade framträdanden och det är verkligen en upplevelse att höra henne läsa "Lighthousekeeping" live. Eller snarare, deklamera med en sjungande, musikalisk röst, eftersom hon kan det hon har skrivit utantill, står hon längst fram på scenen utan bok, utan fusklapp.

Jag har också haft förmånen att träffa Sofie Livebrant efter hennes turnéframträdanden och vi pratade länge om allt från Emily Dickinson till Lars Lerin. Sofie visade vilka böcker om Emily hon tyckte bäst om, vilka passager i böckerna hon markerat, men berättade även att hon var så besviken över att inte få tolka Sylvia Plath. Hon hade sett fram emot det, men fick inte rättigheterna. Det var en bekant som tipsade henne om att börja läsa Emily Dickinson istället, som Livebrant ditintills var obekant med, eftersom där hade copyrighten gått ut och man slipper söka om rättigheterna.

Trösten blev ett mästerverk

Vad som började som en tröst efter saknaden efter Sylvia ledde till en djup kärleksaffär med Emily – som i sin tur resulterade i den bästa plattan man kan tänka sig. Något som ytterligare fördjupade upplevelsen var att skivan gavs ut i en bok med texter där Lars Lerin illustrerat allt med sina utsökta akvareller. Text, musik och bildkonst kommunicerade med varandra och höjde varandra till oanade nivåer. Ett sublimt samarbete mellan tre genier. Två av dem fortfarande verksamma, men Livebrant påpekade att det inte skulle bli fler samarbeten med Lars Lerin eftersom det var för dyrt att ge ut skivor i lyxig bokutgåva i fyrfärg. Men man kan ju alltid tänka sig vilka akvareller det skulle ha blivit när man lyssnar på "Lighthousestories".

En filmad succéturné

Det är nu elva år sedan Jeanette Winterson fick världsrykte med romanen "Lighthousekeeping".

Man får verkligen lust att läsa romanen igen – och dessutom längtar man efter att återuppleva Sofie Livebrants framgångsrika fyrturné som hon gjorde tillsammans med brittiska folkmusiker.

Turnén filmades och kommer att visas i SVT 2016.

Belinda Graham

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Den långa färden

Liten dårfinkerapport mindre, än en dag i mars igår nu. Min tidigare psykiater i Trädstockholm, vilken var alldeles för normal och verkade homosexuell i vinjett, eller delvis bisexuell eftersom han ...

Av: Stefan Hammarèn | Stefan Hammarén | 23 september, 2013

Petrus försöker förgäves gå på vattnet

Den religiösa bildens återkomst och kyrkomålaren Pär Siegård

Konsten i kyrkorummet skall kunna tala till oss på många olika plan. Den skånske målaren Per Siegård är känd för sina träsnitt och monumentalmålningar. I hans konstnärskap finns spår av ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 26 februari, 2015

Dikter av Sven André

Rivning   Långsamt ritar deras drömmar om bilden av det obeständigas landskap Några vinklar här Några rutmönster där Vad som är i vägen för de becksvarta pulsslagen bryts sönder till sin döda natur Vad som undslipper årens marsch mot Utopia står ...

Av: Sven André | Utopiska geografier | 07 december, 2009

”The Lovers” (2001) North Tyneside UK. av Sneha Solank

Svartsjuka, otrohet och brustna hjärtan i konsten

De står nära varandra, sammankopplade som en enhet, omgivna av ett rött varmt sken. Mellan de två älskande växlas romantiska strofer av poesi. Men kärleken är bedräglig, ett virus smittar ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 30 juni, 2015

Betvinga din fruktan i förändringens vindar. Om Dean R. Koontz

Den amerikanske skräck- och thrillerförfattaren Dean R. Koontz har skrivit en uppsjö romaner där naturvetenskapliga framsteg leder till blodiga bakslag. På en nivå är det skräck, på en annan science ...

Av: Tommy Sandberg | Litteraturens porträtt | 31 Maj, 2014

På semestern med Dostojevskij

Nedanför flöt Donau grå och matt. Solen utanför fönstret var het och torr. Jag satt i ett av fönstren i det kungliga palatset i Budapest och blickade söderut, i riktning ...

Av: Gustaf Redemo | Essäer om litteratur & böcker | 08 januari, 2014

Är öst verkligen öst, väst verkligen väst?

Jag for västerut till USA och där till Kalifornien och västkusten. Därifrån vidare västerut till Hawaii. Om jag fortsatt västerut hade jag kommit till Japan. En hel del japaner hade ...

Av: Anna-Karin Svedberg | Essäer om samhället | 06 Maj, 2016

Nedstörtad ängel & Kapten Nemos bibliotek.

Käre kartläsare, vart har den ironiska distansen tagit oss? Tänker, tänker jag, att det var i den egentliga hållningen till modernismen som möjliggjorde de växlingar som också blev dess fall ...

Av: Göran af Gröning | Litteraturens porträtt | 01 januari, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts