Gunilla Thorgren. Foto: Göran Segeholm

Sexualiteten som något tillåtet

BOK | Julia Hariz läser en biografi om Ottar, som la grunden till lagen om obligatorisk sexualundervisning i skolan, rätten till fri abort och en lagstiftning som jämställer homosexuell kärlek med heterosexuell.

Köp Ottar och kärleken hos bokus.com
Gunilla Thorgren
Ottar och kärleken
Norstedts

Gunilla Thorgren har gjort ett riktigt bra jobb med denna biografi. Ottar, vi kan väl börja med Thorgrens slutord om henne ”Hon hade befriat dem (människorna) från sina sexualneuroser. Hon hade förändrat samhällsklimatet i sexualfrågorna, och lyft fram sexualiteten som något tillåtet och positivt. Hon hade befriat många enskilda individer från skuld och rädsla. [...] När hon medverkade till att ordna aborter och steriliseringar, eller ordnade provrörsbefruktning till ofrivilligt barnlösa. När hon förmedlade kontakter mellan homosexuella. När hon samlade in pengar, köpte barnvagnar, skickade kläder och mat till de fattiga. Alltid de fattiga.” Ottar la grunden till de lagar vi har idag: Lagen om obligatorisk sexualundervisning i skolan, rätten till fri abort och en lagstiftning som jämställer homosexuell kärlek med heterosexuell.

Ottars hjärtefrågor var kvinnor och barns välfärd, ett jämställt samhälle för kvinnor och kvinnors frihet.Jag tycker det är väldigt intressant att jämföra olika historiska hädelser med varandra när jag läser böcker från samma århundrade. Medan jag läste Ottar och kärleken tänkte jag ofta på serien om Alberte. Det skiljer endast 6 år mellan Elise Ottesen och Cora Sandel, de kom båda från Norge, och egentligen hanterar böckerna samma ämnen. Medan jag läste biografin om Ottar funderade jag på om Cora Sandel någonsin läste någon av de artiklar eller de tidningar som Ottar skrev för, om hon kände till Ottars kamp. Speciellt med tanke på den tredje och sista boken i Alberte-Serien “Bara Alberte”. Där befinner hon sig på den franska landsbygden med både barn och en man som hon förgäves försöker finna ro med, hon försöker finna ro i sitt liv, men hon är en sådan som alltid strävar efter något mer, där törsten efter frihet alltid kommer att kittla hennes tankar. Hon är ogift med mannen hon har barn med, en oförmåga att försörja sig själv och med en kvävande rädsla att förlora sitt barn om pappan bestämmer sig för att lämna henne. Det är då Alberte finner sin kraft och vågar satsa på det hon alltid haft till hands, författandet. Här kan man ju också fråga sig i vilken omfattning böckerna är baserade på Cora Sandels eget liv.

I slutet av sista boken i Alberte-serien pratar Alberte och hennes väninna Liesel kort om ”kvinnosakskvinnorna” alltså suffragetterna och funderade på om de själva skulle ta del av den organiseringen. Liesel hade många år innan gått igenom en svår, olaglig och kanske även påtvingad abort, som tog otroligt hårt på henne och Alberte funderar ofta på den händelsen, hur män ofta har makten över både kvinnor och barn. Hon säger: “Vad förmår inte en man emot en? Ta barnen ur ens liv kan han, fysiskt och psykiskt, fött och ofött. Hans är makten”. Tonen i Alberte-serien är mycket lik den ton Ottar tog sig an i sina agitationer, dock mycket mer lågmäld, men känslan är där. Känslan av att vilja ha ett bättre och friare liv, ett liv som inte står och faller med mannen som den ekonomiska och mäktiga familjeförsörjaren.

Albertes strid handlar om ekonomisk frihet och frihet i allmänhet. Hon vill kunna försörja sig själv och sitt barn så hon inte ska löpa risk att förlora barnet om hennes man väljer att lämna henne. Detta är även något Ottar kämpar hårt för, att ge kvinnan de verktyg hon behöver för att kunna bestämma över sin kropp, om hon ska sätta barn till världen och hennes ekonomi, något som männen hade full kontroll över under Cora Sandels och Ottars levnadstid, och i viss mån fortfarande har, speciellt om man höjer blicken utanför västvärlden. Både Ottar och Sandel skriver om kvinnors kamp, deras många motgångar och stret, deras psyken, ångest och deras våndor, någonstans måste deras vägar ha korsats, iallafall i skrift, med tanke på att de var aktiva under samma tid. Serien om Alberte kom ut mellan 1926 och 1939, under den tiden gick dock Ottar igenom en otroligt svår tid med sitt personliga liv men hade aldrig några tankar på att sakta ner sitt arbete trots den otroliga mängd motaktioner hon hela tiden behövde handskas med. Så mycket som hon läste och tog in information så kan man spekulera att hon säkerligen måste ha stött på Cora Sandels böcker om Alberte. Ottar träffade många kända kvinnliga författare som stod på hennes sida under sina år, bland annat Karin Boye, Moa Martison och Ellen Key. Thorgren nämner många kända namn i sin biografi om Ottar och om Ottar höll sig uppdaterad om kvinnliga författare så kanske hon möjligtvis sneglat åt Cora Sandels håll. En annan tanke är att eftersom Cora Sandel skrev sina böcker under pseudonym så kanske hon, just då, inte ville beblanda sig med ”kvinnosakskvinnor” under den tiden och riskera att få sin riktiga identitet avslöjad. Möjligtvis vågade hon endast skriva om sådana ämnen under pseudonym så att hennes verkliga tankar skulle förbli skyddade, speciellt med tanke på att hon skrev om aborter.

Ottars hjärtefrågor var kvinnor och barns välfärd, ett jämställt samhälle för kvinnor och kvinnors frihet. Ottar lyckades hjälpa så otroligt många människor på så många olika sätt. Utsatta kvinnor, flyktingar, politiska fångar, homosexuella, nära och kära, allt medan hon själv gick igenom ett psykiskt helvete med självmordsförsök, återkommande sjukdomar och olidliga depressioner och ångest. Detta mycket på grund av att hennes yngre syster blev fråntagen sitt barn på ett mycket brutalt sätt på grund av att hon var och förblev ogift med barnets far. Men även på grund av den man hon lämnade allt för, Albert Jensen, en svensk journalist, publicist, syndikalist och agitator. Han utsatte Ottar för en mycket psykiskt jobbig situation genom att i många år leva med både henne och en älskarinna utan att ha några tankar på att ändra sin livssituation. Hur mycket han än jobbat med att hjälpa människor så har han likväl två kvinnors psykiska missöden på sitt samvete. Det ska dock inte frånta honom det faktum att han faktiskt var och är en otrolig förebild för socialismen, men jag tycker det är viktigt att poängtera. Även de män som likt Albert Jensen, var för människors lika värde och arbetade hårt för ett socialistiskt samhälle med allas lika rättigheter, försökte samtidigt och ständigt motarbeta Ottar och hennes arbete att involvera och organisera kvinnorna i samma kamp.

Text Julia Hariz

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Detalj från omslag