”Missfärgade glasrutor”, installation Franciscuskapellet i Nyköping, juni 2018 Foto: Maria Rosenlöf

Att bli fullständigt uppslukad av det lilla

Tidningen Kulturen presenterar stolt mars månads konstnär, Ida Rödén.



­Jag är i min morfars rum, i min morfars källare. Ett eget rum, med tydlig logik. Jag hör hans röst, uppfattar de inåtvända pauserna. Han drar sig till minnes. Ansiktsuttrycket förändras, en gnista tänds i kluriga ögon. Då vänder han blicken uppåt, drar roat ett andetag och just där börjar en berättelse. Det han säger uppstår i bilden, i fotografiet, som ytterst är en närvaro av ett frånvarande ting.

Han säger:

Dom flesta av dom här bilderna har jag tagit själv, under många resor. Och ofta har jag en historia att berätta om varje bilds tillkomst. Här under barocken till exempel, när jag skulle fotografera Innocentius X, hade jag inte tillstånd att fotografera, utan jag chansade och fick in kamera och stativ. Jag började att ställa i ordning för fotografering då en vaktmästare upptäckte mig. Han blev mycket upprörd. Instinktivt hade jag en känsla av att den här unge mannen var intresserad av fototeknik. Så jag visade honom lite om hur jag ställer in bländare och självutlösare. Så han tänkte väl inte på det, men till slut tog vi dom bilder jag ville ha. Så vaktmästaren tog dom själv åt mig.

- Nu ska vi se här, där har vi nummer 27 och där har vi Innocentius X.

Här har du ett tittskåp.

”Missfärgade glasrutor (referensteckningar)”
”Missfärgade glasrutor (referensteckningar)”

I dödens närhet, eller nära sådant som tränger på utan kontroll, då återfinns livet i de små tingen. Till det lilla föremålet fogas ett annat. För vissa pågår detta arbete under en livstid. Till slut finns ett helt arkiv. Det är enkelt att bli besatt. Glädjen i att förlora sig själv. Det är ett medvetet val; att vällustigt ge sig hän. Att bli fullständigt uppslukad av det lilla så att allt annat bleknar. Rutinens upprepning som skapar ordning och trygghet. Att dra sig tillbaka till ett sådant rum behöver inte handla om självupptagenhet. Eller ett världsfrånvänt beteende. Det är ett rum att komma till ro i, något att återvända till. Där finns en möjlighet att stanna upp, att finna lust och trygghet. Det är en instängd men hoppfull plats. Självstyrd, utan yttre krav. Det ordnade rummet förblir detsamma, tydligt, stabilt och logiskt ordnat.

Ting är inte livlösa. Jag tänker på Walter Benjamins livsöde. Han flydde undan Gestapo till Amerika. När han fick veta att hans bibliotek konfiskerats, tog han sitt liv. Att förlora eller bli fråntagen betydelsefulla föremål, kan ibland upplevas som förlusten av en älskad människa.

Han skriver:

föremål behåller något av den blick som vilar på dem.

Håll inte din egen berättelse så krampaktigt mot bröstet. Påbörja en samling. Plocka upp en sten och ge den betydelse. Bygg om nödvändigt ett helt arkiv.

”Missfärgade glasrutor (Norrlandskonstnärer)”
”Missfärgade glasrutor (Norrlandskonstnärer)”

Jag ritar silhuetten av en diabild. Jag fyller i ett otydligt motiv, en närvarande representation av ett frånvarande ting. En kyrkointeriör i Ytterlännäs. Kan tänkas är det kalkmålningar av Alfabetsmästaren eller en madonna från Haaken Gullesons verkstad. Det går inte att se. Totalt obegripligt, skulle min morfar nog säga. Det är bra. Jag tänker: Jag talar inte genom honom. Han talar inte genom mig. Ingen står heller ensam. Ingen är auktoritär. Båda är i rörelse, obestämda. Vi leker rastlöst och ibland blir ordväxlingen skarp, men oftast syns enbart gester, obekväma ställningar och några väldigt stränga blickar. Ja, min mamma sa tidigt att jag ärvt hans stränga blick.

”Missfärgade glasrutor (Ytterlännäs)”
”Missfärgade glasrutor (Ytterlännäs)”

I Pierre Bourgeades ”Skåpet” finner du Focker som måste fly från sitt hem. Men han kan inte lämna sitt klädskåp av massiv ek som hans farmor lämnat i arv. Varje morgon karvar han av några flisor med sin kniv och äter upp dem. Dagen efter det han ätit upp skåpet tar han sig ner i kloakerna, kryper under muren och tar sig ut i Västberlin.

Vissa saker måste vi göra även om de är svåra att förklara.

Sorg och befrielse kan underligt nog ligga varandra ytterst nära. Det är den överlevandes plikt att få den döde att leva vidare.

Jag säger:

Skit i det!

Jag har målat ett hundratal diabilder som inte säger någonting om det min morfar ville säga med sina tiotusentals diabilder. Jag har många fler att göra. Han skulle inte förstå min besatthet, men han förstod sin egen. Jag ritar upp en ny silhuett och önskar inte rädda eller bevara. Inte heller hejda eller hylla. Målet är att tillåta den bleknande, gulnande, rödtonade bilden försvinna, så som den är menad. Det är en kamp att inte känna misslyckande.

Vissa saker måste vi göra. Jag förstår absolut varför Focker behövde äta upp skåpet.

”Missfärgade glasrutor (Norrlandskonstnärer)”
”Missfärgade glasrutor (Norrlandskonstnärer)”

Det handlar om att inte tveka. Tvivlet ska finnas, men får inte bli till feghet utan måste drivas framåt. Alla röster som talar, talar samtidigt. Rösten som försvarar, rösten som trotsar, rösten som genomdriver, rösten som backar. Ett samspel och ett fullständigt kaos av viljor som drar åt skilda håll. Det finns inga plikter (självklart ljuger jag).

I mina bilder för jag dialoger med en död och den döde är den som inte längre svarar. Han har ingen röst att försvara sig med. Mycket ska minnet över någon tåla.

16 mars-9 april, 2019, visas det pågående arbetet ”Missfärgade glasrutor” på Kramfors konsthall. I utställningen har Ida Rödén valt att fokusera på diabildslådor med norrlandskonstnärer.

Ida Rödén, f. 1981 i Härnösand, bosatt i Stockholm
Konstnär www.idaroden.com
Redaktör: www.volym.info
Text Ida Rödén
Bild Topp: ”Missfärgade glasrutor”, installation Franciscuskapellet, Nyköping,2018. Foto: Maria Rosenlöf

UTGÅVA 2019:01

Foto: Pixabay/Wikilmages, detalj.

De elaka

Rolf Karlman om en period i Finlands historia som kanske bäst går att likna vid vilda västern.

Av: Rolf Karlman
2019 : Kvartal 1 | 27 april, 2019

Elefanter. Foto: Pixabay

L´Art Brut – Den oanpassade konsten och …

Lena Månsson om en av de främsta målarna inom l'Art brut, Aloïse Corbaz.

Av: Lena Månsson
2019 : Kvartal 1 | 27 april, 2019

Omslagsbild, beskuren.

Ett slags feministiskt manifest

BOK | Julia Hariz har läst Aase Bergs senaste roman ”Haggan”.

Av: Julia Hariz
2019 : Kvartal 1 | 27 april, 2019

Amos Oz, Foto: Michiel Hendryckx / Wikimedia Commons.

Amos Oz

Erik Cardelus om den nyligen bortgångne författaren och journalisten Amos Oz.

Av: Erik Cardelus
2019 : Kvartal 1 | 27 april, 2019

Maxim Gorkij kring sekelskiftet 1900. Bild: Wikimedia commons

Maxim Gorkij i Finland och Sverige

Rolf Karlman om den ryske författaren Maxim Gorkijs tid i Finland och Sverige.

Av: Rolf Karlman
2019 : Kvartal 1 | 06 april, 2019

Detalj ur omslag

Medicinturism

BOK | Lilian Montmar har läst ”Medicinturism. Gränsöverskridande sjukvård i teori och praktik” som utkom 2019 på Gidlunds förlag. För Tidningen Kulturen gör hon nu en detaljerad redogörelse av antologin som behandlar...

Av: Lilian O. Montmar
2019 : Kvartal 1 | 06 april, 2019

Kama sutra

Kamasutra

Den arkaiska indiska texten är på en och samma gång en handbok om könsumgänge, en politisk traktat och en roman. Guido Zeccola har läst Wendy Donigers ”Erotic Spirituality and the...

Av: Guido Zeccola
2019 : Kvartal 1 | 06 april, 2019

Svartsjuka, målning av författaren.

När självgodheten allierar sig med den d…

Estoardo Barrios Carillo kommenterar artikeln ”Idoler som anklagas”, vilken publicerades i Metro den 15/3.

Av: Estoardos Barrios Carillo
2019 : Kvartal 1 | 06 april, 2019

”Missfärgade glasrutor”, installation Franciscuskapellet i Nyköping, juni 2018 Foto: Maria Rosenlöf

Att bli fullständigt uppslukad av det li…

Tidningen Kulturen presenterar stolt mars månads konstnär, Ida Rödén.

Av: Ida Rödén
2019 : Kvartal 1 | 06 mars, 2019

Omslag, detalj. Bilden är roterad 90 grader motsols.

En Landnamabok

BOK | Gunnar Lundin har läst Michael Economous senaste diktbok Christos/Ötzi.

Av: Gunnar Lundin
2019 : Kvartal 1 | 06 mars, 2019

Omslag, detalj

Att vara Anna i Världen

BOK | Bo Bjelvehammar har läst Anna i Lund, en samling dikter av Anna Rydstedt som tidigare enbart publicerats i studenttidningen Lundagård.

Av: Bo Bjelvehammar
2019 : Kvartal 1 | 06 mars, 2019

Marie Bashkirtseff, I studion (1881), detalj.

Skrivandet som samtalspartner

Elin Parkman Smirnova ger en läsning av konstnären Marie Bashkirtseffs dagbok.

Av: Elin Parkman Smirnova
2019 : Kvartal 1 | 06 mars, 2019

Bokomslag ”Internet bakom taggtråden”, detalj.

Ryska mästerverk

BOK | Varlam Sjalamov, 1900-talsförfattare och Liza Alexandrova-Zorina, rysk nutida journalist, så olika men ändå med beröringspunkter. Båda aktuella med svenska utgivningar.

Av: Thomas Wihlman
2019 : Kvartal 1 | 27 februari, 2019

Detalj ur omslag

Vem äger rätten att tala om att åldras?

BOK | Thomas Wihlman har läst Hanne Kjöllers senaste bok.

Av: Thomas Wihlman
2019 : Kvartal 1 | 27 februari, 2019

Detalj ur omslag

En prisad roman

BOK | Sebastian Andersson har läst Johanna Frids kritikerrosade debutroman Nora eller Brinn Oslo brinn.

Av: Sebastian Andersson
2019 : Kvartal 1 | 27 februari, 2019

Detalj ur omslag

Mormorordning, hägringsöar

BOK | Millan Jonsson har läst Kalle Hedström Gustafssons diktbok ”Mormorordning, hägringsöar”.

Av: Millan Jonsson
2019 : Kvartal 1 | 27 februari, 2019

Bild: Porträtt av författaren (beskuret). Foto: Matti Koli

Hej Vilt

BOK | Theodor Hildeman Togner om Mimmi Corneliussons romandebut ”Hej Vilt” som utkom 2018 på Lesbisk Pocket.

Av: Theodor Hildeman Togner
2019 : Kvartal 1 | 06 februari, 2019

Detalj ur omslag

Berget är livets moder

BOK | Bo Bjelvehammar har läst Paolo Cognettis ”De åtta bergen”, en bok om att utforska världen och att utforska varandra.

Av: Bo Bjelvehammar
2019 : Kvartal 1 | 06 februari, 2019

Bild: Hebriana Alainentalo

Några tankar om musiken

Denna text är en stark bearbetning av en gammal essä jag skrev för nu ca 10 år sedan. Det är den första delen av en artikelserie om musiken. Jag ville...

Av: Guido Zeccola
2019 : Kvartal 1 | 06 februari, 2019

Koltrast. Foto:Pixabay

En koltrasts sång och hemfärd

Människorna rör sig oroligt på jorden, var för sig eller tillsammans. I krig såväl som i fred ser de sig upptagna av problem de själva skapat. Där borta kämpade också...

Av: Robert Halvarsson
2019 : Kvartal 1 | 10 januari, 2019

Båt. Foto: Pixel2013/Pixabay.

Om poeten Lars Fredin

BOK | Den store svenske poeten Lars Fredin (1919-1988) är på nytt aktuell. Eftersom vi fortfarande är några som minns, och läser, honom. Särskilt samlingen Båtöga, men också resten. Lars Fredin medgav...

Av: Carsten Palmer Schale
2019 : Kvartal 1 | 10 januari, 2019

Detalj från omslaget

Poetisk besvärjelse över ett medvetande

BOK | Lidbeck hittar ord i naturen som i sitt eget minne då hennes arv tar sig ända ut i haven och hämtar och vandrar via släktled genom skogarna hem till det...

Av: Benny Holmberg
2019 : Kvartal 1 | 10 januari, 2019

Kaos. Foto: Aitoff/Pixabay

Utdrag ur Overkill

”Med hjälp av GPS fann dom mig. På taket till centralbyggnaden. Dom säger att jag frös. Jag stod vid kanten till evigheten i bara kalsonger och nattskjorta.”

Av: Ulf Olsson
2019 : Kvartal 1 | 10 januari, 2019

Bar-Sur-Aube

Bachelard och den poetiska föreställning…

”Det finns ingen poesi som föregår det poetiska verbets gärning. Det finns ingen verklighet som föregår den litterära bilden.” – Rummets poetik (1957)

Av: Mattias Lundmark
2019 : Kvartal 1 | 10 januari, 2019

Porträtt, Adonis. Foto: Mariusz Kubik (Wikimedia commons), redigerad version.

Adonis och den alkemiska förbindelsen me…

Sigrid Kahle fördjupar sig i en viktig aspekt av poeten Adonis liv och verk: frågan om civilisationerna i världen gäller graden, inte arten. Fosterlandet är språket, språket är fosterlandet.

Av: Sigrid Kahle
2019 : Kvartal 1 | 10 januari, 2019

Överhögdal inlandsbanan Foto: Wikimedia commons

Resor på Inlandsbanan

Tommy Enström om att resa, skriva och minnas.

Av: Tommy Enström
2019 : Kvartal 1 | 10 januari, 2019

Uggla Foto: Pixabay

Hötorgskonst och äpplen

Ska essän, som är poesins prosaiske syskon, vara för de välmående lätt uttråkade och ge kittlingar och halsbrytande perspektiv? Eller för den som har det svårt?

Av: Gunnar Lundin
2019 : Kvartal 1 | 10 januari, 2019

Dag Almerheim, Nio sparade spår

Se upp! Tänk dig för

Jag vill nyansera vardagstanken och befria den från sin ofta förutsägbara elektromagnetiska kompass, för att visa att vi kan ta oss till ställen som vi inte visste fanns. Det är...

Av: Dag Almerheim
2019 : Kvartal 1 | 10 januari, 2019

Människor i samtal. Foto: Pixabay

Den kulturkritiska essän som litterär fo…

Såväl samtal som essäer handlar om åtminstone någon form av utbyte. De är redskap för medvetenhet. Utbyte har att göra med förmågan att ge och att ta emot. Att lyssna...

Av: Carsten Palmer Schale
2019 : Kvartal 1 | 10 januari, 2019

Månadens lyrik

Odilon Redon, Fallen angel looking at cloud. Detalj.

Månadens lyrik | 2019:06

Tidningen Kulturen presenterar stolt månadens poet, Ann Jäderlund.

Av: Ann Jäderlund
Månadens lyrik | 03 juni, 2019

Foto: Sebastian Andersson

Månadens lyrik | 2019:03

Tidningen Kulturen presenterar stolt mars månads lyrik, av Helga Krook.

Av: Helga Krook
Månadens lyrik | 06 mars, 2019

Odilon Redon, Ofelia (beskuren).

Månadens lyrik | 2019:02

Tidningen Kulturen presenterar stolt månadens lyrik, dikter av Jyrki Souminen.

Av: Jyrki Suominen
Månadens lyrik | 06 februari, 2019

Odilon Redon, Ofelia (beskuren).

Månadens lyrik | 2019:01

Tidningen Kulturen presenterar stolt månadens lyrik. Dikter av Cecilia Persson, i urval av Per Nilsson.

Av: Cecilia Persson
Månadens lyrik | 10 januari, 2019

Odilon Redon, Ofelia (1900-1905).

Månadens lyrik | 2018:11-12

Tidningen Kulturen presenterar stolt månadens lyrik med Göran af Gröning, Michael Economou, Peter Harström.

Av: Super User
Månadens lyrik | 07 december, 2018

Foto: Einar Askestad

Månadens lyrik | 2018:08

Redaktionen presenterar stolt månadens urval av lyrik med Hans-Evert Renerius, Marie Gavois, Tina Persson, Jyrki Suominen.

Av: Super User
Månadens lyrik | 31 augusti, 2018

Detalj ur illustration av Alekfucksia Braunisch Cosmos.

Månadens lyrik | 2018:07

Redaktionen presenterar stolt månadens lyrik av Alekfucksia Braunisch Cosmos, Lars Krumlinde, Marie Gavois & Tina Persson.

Av: Alekfucksia Braunisch Cosmos, Lars Krumlinde, Marie Gavois & Tina Persson
Månadens lyrik | 03 augusti, 2018

Foto: Bengt Berg

Månadens lyrik | 2018:05

Redaktionen presenterar stolt månadens lyrik med Jila Mossaed, Jyrki Suominen, Per Nilsson.

Av: Redaktionen
Månadens lyrik | 01 juni, 2018

Foto: Bengt Berg

Månadens lyrik | 2018:04

Redaktionen presenterar månadens urval av lyrik, av Bengt Berg, Inge-Bert Täljedal, Tina K Persson och Robert Halvarsson.

Av: Super User
Månadens lyrik | 04 Maj, 2018

Dikt

Månadens lyrik | 2018:03

Redaktionen presenterar månadens urval av lyrik, av Bo Bjelvehammar, Elisabeth Lampinen och Jyrki Suominen.

Av: Bo Bjelvehammar, Elisabeth Lampinen och Jyrki Suominen
Månadens lyrik | 29 mars, 2018

TEST

Månadens lyrik | 2018:02

Tidningen Kulturen presenterar stolt månadens lyrik. Poesi av Michael Economou, Guido Zeccola, Alekfucksia Braunisch Cosmos och Per Nilsson.

Av: redaktionen
Månadens lyrik | 02 mars, 2018

TEST

Månadens lyrik | 2018:01

Redaktionen presenterar stolt månadens lyrik.

Av: Per Nilsson
Månadens lyrik | 26 januari, 2018

close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.