Amos Oz, Foto: Michiel Hendryckx / Wikimedia Commons.

Amos Oz



Erik Cardelus om den nyligen bortgångne författaren och journalisten Amos Oz.



När stora författare vinner ett viktigt pris eller går ur tiden hör det till vanligheterna att man redovisar en åsikt om vederbörande. Tidningar fylls av minnesporträtt och TV-program översvämmas av åsikter, på längden och på tvären.

Ibland blir man förvånad över att så mycket finns att säga om den aktuella författaren. Så mycket som inte har blivit sagt förut. Andra gånger får man brottas med den lätta overklighetskänslan som framkallas av att ens omgivning tycks så enormt inläst på denna författare, utan att ha berättat det förut. Jaha, kände du så – varför har du inte berättat det förut? lyder frågan osökt flyter upp. Slutligen, vid andra tillfällen, får man intrycket av att en del människor inte vill blotta sin obildning och därför fläskar på för att täcka upp. Som om meningen med litteraturläsning var att annonsera bildning och maskera obildning, en sorts pseudo-intellektuell maskerad.

Några dagar före årsskiftet gick den israeliska författaren Amos Oz ur tiden. Han var en så kallad ständig nobelpriskandidat och dessutom en person som hyllades för sitt politiska och samhällsliga engagemang.Några dagar före årsskiftet gick den israeliska författaren Amos Oz ur tiden. Han var en så kallad ständig nobelpriskandidat och dessutom en person som hyllades för sitt politiska och samhällsliga engagemang. Sin modiga klarsyn. Inte minst när det gällde Israel-Palestina-frågan.

Där och då fick jag konfronteras med min obeläsenhet, faktumet att jag aldrig hade läst denna uppburna författare, trots alla föresatser att göra så. Så många jag hade varit på väg, så många gånger något annat hade kommit emellan.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Så var börjar man ett oläst författarskap? I vilken ände och på vilket sätt? Frågorna skavde i mig några dagar, allt medan jag ögnade igenom dagstidningarnas minnesporträtt och tittade på kulturprogrammens utläggningar. Hur återtar det man en gång missat, utan att verklighetens sätter sina käppar i hjulet? Frågorna skavde på. Till slut gjorde jag det lätt för mig och grabbade tag i den enda titel av Amos Oz som stod i bokhyllan.

Titeln löd Hur man botar en fanatiker och om att skriva. Det var en tunn liten volym i svart där Amos Oz framträder på ett foto, med blicken riktad åt sidan och med en skugga snett bakom.

Boken publicerades för första gången 2002, då med den engelska titeln How to cure a fanatic. Tidpunkten var talande, blott ett år efter attacken mot USA den 11 september 2001 och under en period då jakten på terrorister och fanatiker hade vevats upp på högvarv under ledning av George Bush Jr. Sedan dess har vi blivit smärtsamt tvungna att lära oss leva med rädslan och smärtan av att fanatiker och extremister mitt ibland oss.

Boken börjar i den retoriska frågan ”Hur botar man en fanatiker?” och med lägesbild där det skiljs på att ”jaga ett gäng fanatiker bland bergen i Afganistan” och att bekämpa den fanatism som finns överallt, rent av inom oss.

För fanatism finns i oss alla, små frön och tendenser, inte bara inom de mest profilerade fanatikerna. För fanatiker är alla som tror att ändamålen, vilka som helst, helgar medlen. Sådana som är anlägger mänskliga skygglappar och blir beredda att dö för abstrakta saker som heder och renhet. Sådana som begraver tänkandet i den kompromisslösa rättfärdigheten, sådana som ristar en absolut linje mellan sanningssägare och lögnare, mellan värdiga och ovärdiga, mellan vi och dom.

För oss andra är livet själv ett ändamål, något värt att respektera i alla lägen. Men framförallt något värt att leva, i ljus och mörker, men framförallt i gråskalor.

Vad utmärker då fanatiker, enligt Amos Oz? Många saker. Bland dem märks förkärleken för kitsch och humorlösheten. För fanatikern föredrar känslan framför tanken, de grälla färgerna framför nyanserna. Någon har rätt, den andra har ofrånkomligen fel. Livet handlar om att stå fast i sin kompromisslösa rättfärdighet och därför undvika de lekfulla perspektivförskjutningar som erbjuds genom humorn och fantasin.

Flerstämmiga författare som Shakespeare, Gogol och Kafka blir därför ett hot för en fanatiker, ty där finns ingen entydig röst som säger det entydiga till sin läsaren. Inget facit, ingen viftande fana eller pekande med hela handen.

Amos Oz travesterar John Donnes välkända mening om att ”ingen människa är en ö”. Snarare är och bör vi vara halvöar, sådana som ligger ute i vatten men också har förbindelse med land, med omgivningen. Flytande och fast på en och samma gång, eller för att citera Oz själv:

”Halvöns villkor är människans rätta villkor. Det är sådana vi är och det är sådana vi bör förbli. På sätt och vis finns därför i varje hem, i varje familj, i varje mänskligt sammanhang i själva verket ett förhållande mellan ett antal halvöar, och det är säkrast att tänka på det innan vi försöker forma om varandra och vända på varandra och få personen intill att vända sig åt vårt håll, fastän han eller hon egentligen behöver vända sig mot havet ett tag.”

Hos Amos Oz rör sig textens meningsskapande med illusorisk lätthet, med en sådan kvalitet som bara riktigt stora författare besitter. Här finns den överflödande men samtidigt precisa förmågan att avhandla ett svårt och minerat ämne med en perfekt balans mellan allvar och humor, lättsinne och tungsinne, mellan stort och smått.

Och någonstans mitt i läsningen tvingas jag med en stor dos av sorg konstatera att de skarpa raderna om fanatismens väsen äger större aktualitet idag än någonsin.

Text Erik Cardelus


UTGÅVA 2019:01

Foto: Pixabay/Wikilmages, detalj.

De elaka

Rolf Karlman om en period i Finlands historia som kanske bäst går att likna vid vilda västern.

Av: Rolf Karlman
2019 : Kvartal 1 | 27 april, 2019

Elefanter. Foto: Pixabay

L´Art Brut – Den oanpassade konsten och …

Lena Månsson om en av de främsta målarna inom l'Art brut, Aloïse Corbaz.

Av: Lena Månsson
2019 : Kvartal 1 | 27 april, 2019

Omslagsbild, beskuren.

Ett slags feministiskt manifest

BOK | Julia Hariz har läst Aase Bergs senaste roman ”Haggan”.

Av: Julia Hariz
2019 : Kvartal 1 | 27 april, 2019

Amos Oz, Foto: Michiel Hendryckx / Wikimedia Commons.

Amos Oz

Erik Cardelus om den nyligen bortgångne författaren och journalisten Amos Oz.

Av: Erik Cardelus
2019 : Kvartal 1 | 27 april, 2019

Maxim Gorkij kring sekelskiftet 1900. Bild: Wikimedia commons

Maxim Gorkij i Finland och Sverige

Rolf Karlman om den ryske författaren Maxim Gorkijs tid i Finland och Sverige.

Av: Rolf Karlman
2019 : Kvartal 1 | 06 april, 2019

Detalj ur omslag

Medicinturism

BOK | Lilian Montmar har läst ”Medicinturism. Gränsöverskridande sjukvård i teori och praktik” som utkom 2019 på Gidlunds förlag. För Tidningen Kulturen gör hon nu en detaljerad redogörelse av antologin som behandlar...

Av: Lilian O. Montmar
2019 : Kvartal 1 | 06 april, 2019

Kama sutra

Kamasutra

Den arkaiska indiska texten är på en och samma gång en handbok om könsumgänge, en politisk traktat och en roman. Guido Zeccola har läst Wendy Donigers ”Erotic Spirituality and the...

Av: Guido Zeccola
2019 : Kvartal 1 | 06 april, 2019

Svartsjuka, målning av författaren.

När självgodheten allierar sig med den d…

Estoardo Barrios Carillo kommenterar artikeln ”Idoler som anklagas”, vilken publicerades i Metro den 15/3.

Av: Estoardos Barrios Carillo
2019 : Kvartal 1 | 06 april, 2019

”Missfärgade glasrutor”, installation Franciscuskapellet i Nyköping, juni 2018 Foto: Maria Rosenlöf

Att bli fullständigt uppslukad av det li…

Tidningen Kulturen presenterar stolt mars månads konstnär, Ida Rödén.

Av: Ida Rödén
2019 : Kvartal 1 | 06 mars, 2019

Omslag, detalj. Bilden är roterad 90 grader motsols.

En Landnamabok

BOK | Gunnar Lundin har läst Michael Economous senaste diktbok Christos/Ötzi.

Av: Gunnar Lundin
2019 : Kvartal 1 | 06 mars, 2019

Omslag, detalj

Att vara Anna i Världen

BOK | Bo Bjelvehammar har läst Anna i Lund, en samling dikter av Anna Rydstedt som tidigare enbart publicerats i studenttidningen Lundagård.

Av: Bo Bjelvehammar
2019 : Kvartal 1 | 06 mars, 2019

Marie Bashkirtseff, I studion (1881), detalj.

Skrivandet som samtalspartner

Elin Parkman Smirnova ger en läsning av konstnären Marie Bashkirtseffs dagbok.

Av: Elin Parkman Smirnova
2019 : Kvartal 1 | 06 mars, 2019

Bokomslag ”Internet bakom taggtråden”, detalj.

Ryska mästerverk

BOK | Varlam Sjalamov, 1900-talsförfattare och Liza Alexandrova-Zorina, rysk nutida journalist, så olika men ändå med beröringspunkter. Båda aktuella med svenska utgivningar.

Av: Thomas Wihlman
2019 : Kvartal 1 | 27 februari, 2019

Detalj ur omslag

Vem äger rätten att tala om att åldras?

BOK | Thomas Wihlman har läst Hanne Kjöllers senaste bok.

Av: Thomas Wihlman
2019 : Kvartal 1 | 27 februari, 2019

Detalj ur omslag

En prisad roman

BOK | Sebastian Andersson har läst Johanna Frids kritikerrosade debutroman Nora eller Brinn Oslo brinn.

Av: Sebastian Andersson
2019 : Kvartal 1 | 27 februari, 2019

Detalj ur omslag

Mormorordning, hägringsöar

BOK | Millan Jonsson har läst Kalle Hedström Gustafssons diktbok ”Mormorordning, hägringsöar”.

Av: Millan Jonsson
2019 : Kvartal 1 | 27 februari, 2019

Bild: Porträtt av författaren (beskuret). Foto: Matti Koli

Hej Vilt

BOK | Theodor Hildeman Togner om Mimmi Corneliussons romandebut ”Hej Vilt” som utkom 2018 på Lesbisk Pocket.

Av: Theodor Hildeman Togner
2019 : Kvartal 1 | 06 februari, 2019

Detalj ur omslag

Berget är livets moder

BOK | Bo Bjelvehammar har läst Paolo Cognettis ”De åtta bergen”, en bok om att utforska världen och att utforska varandra.

Av: Bo Bjelvehammar
2019 : Kvartal 1 | 06 februari, 2019

Bild: Hebriana Alainentalo

Några tankar om musiken

Denna text är en stark bearbetning av en gammal essä jag skrev för nu ca 10 år sedan. Det är den första delen av en artikelserie om musiken. Jag ville...

Av: Guido Zeccola
2019 : Kvartal 1 | 06 februari, 2019

Koltrast. Foto:Pixabay

En koltrasts sång och hemfärd

Människorna rör sig oroligt på jorden, var för sig eller tillsammans. I krig såväl som i fred ser de sig upptagna av problem de själva skapat. Där borta kämpade också...

Av: Robert Halvarsson
2019 : Kvartal 1 | 10 januari, 2019

Båt. Foto: Pixel2013/Pixabay.

Om poeten Lars Fredin

BOK | Den store svenske poeten Lars Fredin (1919-1988) är på nytt aktuell. Eftersom vi fortfarande är några som minns, och läser, honom. Särskilt samlingen Båtöga, men också resten. Lars Fredin medgav...

Av: Carsten Palmer Schale
2019 : Kvartal 1 | 10 januari, 2019

Detalj från omslaget

Poetisk besvärjelse över ett medvetande

BOK | Lidbeck hittar ord i naturen som i sitt eget minne då hennes arv tar sig ända ut i haven och hämtar och vandrar via släktled genom skogarna hem till det...

Av: Benny Holmberg
2019 : Kvartal 1 | 10 januari, 2019

Kaos. Foto: Aitoff/Pixabay

Utdrag ur Overkill

”Med hjälp av GPS fann dom mig. På taket till centralbyggnaden. Dom säger att jag frös. Jag stod vid kanten till evigheten i bara kalsonger och nattskjorta.”

Av: Ulf Olsson
2019 : Kvartal 1 | 10 januari, 2019

Bar-Sur-Aube

Bachelard och den poetiska föreställning…

”Det finns ingen poesi som föregår det poetiska verbets gärning. Det finns ingen verklighet som föregår den litterära bilden.” – Rummets poetik (1957)

Av: Mattias Lundmark
2019 : Kvartal 1 | 10 januari, 2019

Porträtt, Adonis. Foto: Mariusz Kubik (Wikimedia commons), redigerad version.

Adonis och den alkemiska förbindelsen me…

Sigrid Kahle fördjupar sig i en viktig aspekt av poeten Adonis liv och verk: frågan om civilisationerna i världen gäller graden, inte arten. Fosterlandet är språket, språket är fosterlandet.

Av: Sigrid Kahle
2019 : Kvartal 1 | 10 januari, 2019

Överhögdal inlandsbanan Foto: Wikimedia commons

Resor på Inlandsbanan

Tommy Enström om att resa, skriva och minnas.

Av: Tommy Enström
2019 : Kvartal 1 | 10 januari, 2019

Uggla Foto: Pixabay

Hötorgskonst och äpplen

Ska essän, som är poesins prosaiske syskon, vara för de välmående lätt uttråkade och ge kittlingar och halsbrytande perspektiv? Eller för den som har det svårt?

Av: Gunnar Lundin
2019 : Kvartal 1 | 10 januari, 2019

Dag Almerheim, Nio sparade spår

Se upp! Tänk dig för

Jag vill nyansera vardagstanken och befria den från sin ofta förutsägbara elektromagnetiska kompass, för att visa att vi kan ta oss till ställen som vi inte visste fanns. Det är...

Av: Dag Almerheim
2019 : Kvartal 1 | 10 januari, 2019

Människor i samtal. Foto: Pixabay

Den kulturkritiska essän som litterär fo…

Såväl samtal som essäer handlar om åtminstone någon form av utbyte. De är redskap för medvetenhet. Utbyte har att göra med förmågan att ge och att ta emot. Att lyssna...

Av: Carsten Palmer Schale
2019 : Kvartal 1 | 10 januari, 2019

Månadens lyrik

Foto: Sebastian Andersson

Månadens lyrik | 2019:03

Tidningen Kulturen presenterar stolt mars månads lyrik, av Helga Krook.

Av: Helga Krook
Månadens lyrik | 06 mars, 2019

Odilon Redon, Ofelia (beskuren).

Månadens lyrik | 2019:02

Tidningen Kulturen presenterar stolt månadens lyrik, dikter av Jyrki Souminen.

Av: Jyrki Suominen
Månadens lyrik | 06 februari, 2019

Odilon Redon, Ofelia (beskuren).

Månadens lyrik | 2019:01

Tidningen Kulturen presenterar stolt månadens lyrik. Dikter av Cecilia Persson, i urval av Per Nilsson.

Av: Cecilia Persson
Månadens lyrik | 10 januari, 2019

Odilon Redon, Ofelia (1900-1905).

Månadens lyrik | 2018:11-12

Tidningen Kulturen presenterar stolt månadens lyrik med Göran af Gröning, Michael Economou, Peter Harström.

Av: Super User
Månadens lyrik | 07 december, 2018

Foto: Einar Askestad

Månadens lyrik | 2018:08

Redaktionen presenterar stolt månadens urval av lyrik med Hans-Evert Renerius, Marie Gavois, Tina Persson, Jyrki Suominen.

Av: Super User
Månadens lyrik | 31 augusti, 2018

Detalj ur illustration av Alekfucksia Braunisch Cosmos.

Månadens lyrik | 2018:07

Redaktionen presenterar stolt månadens lyrik av Alekfucksia Braunisch Cosmos, Lars Krumlinde, Marie Gavois & Tina Persson.

Av: Alekfucksia Braunisch Cosmos, Lars Krumlinde, Marie Gavois & Tina Persson
Månadens lyrik | 03 augusti, 2018

Foto: Bengt Berg

Månadens lyrik | 2018:05

Redaktionen presenterar stolt månadens lyrik med Jila Mossaed, Jyrki Suominen, Per Nilsson.

Av: Redaktionen
Månadens lyrik | 01 juni, 2018

Foto: Bengt Berg

Månadens lyrik | 2018:04

Redaktionen presenterar månadens urval av lyrik, av Bengt Berg, Inge-Bert Täljedal, Tina K Persson och Robert Halvarsson.

Av: Super User
Månadens lyrik | 04 Maj, 2018

Dikt

Månadens lyrik | 2018:03

Redaktionen presenterar månadens urval av lyrik, av Bo Bjelvehammar, Elisabeth Lampinen och Jyrki Suominen.

Av: Bo Bjelvehammar, Elisabeth Lampinen och Jyrki Suominen
Månadens lyrik | 29 mars, 2018

TEST

Månadens lyrik | 2018:02

Tidningen Kulturen presenterar stolt månadens lyrik. Poesi av Michael Economou, Guido Zeccola, Alekfucksia Braunisch Cosmos och Per Nilsson.

Av: redaktionen
Månadens lyrik | 02 mars, 2018

TEST

Månadens lyrik | 2018:01

Redaktionen presenterar stolt månadens lyrik.

Av: Per Nilsson
Månadens lyrik | 26 januari, 2018

close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.